Saturday, July 9, 2016

Kenapa Perlu Melabur Dalam Unit Amanah?



MENGAPA PERLU MELABUR DALAM UNIT AMANAH?.

Setiap pelaburan semestinya mempunyai risiko yang tertentu, tetapi bergantung kepada jenis pelaburan dan tahap risikonya. Semakin tinggi risiko semakin tinggilah pulangannya. Tetapi itu bagi pelabur yang rajin dan mempunyai masa untuk menganalisis setiap stok yang ingin dilaburkan. Itu adalah cerita tentang saham-saham yang tersenarai di Bursa Malaysia bukannya tentang unit amanah. Ia berlainan sekali.

.

Nilai atau harga satu unit dalam skim unit trust dikenali sebagai “Nilai Aset Bersih” atau “Net Asset Value – NAV” per share. 

.

Satu unit dalam skim unit trust merupakan ‘bahagian’ berkadar daripada jumlah perlaburan yang terkumpul. Jadi, apabila nilai pelaburan dalam portfolio skim unit trust meningkat atau menurun, maka NAV juga akan turut meningkat atau menurun. Dalam beberapa skim yang ditaja oleh kerajaan (contohnya ASB) dimana portfolio tak tertakluk kepada perubahan nilai, NAV ditetapkan pada RM1.00. Tak seperti dalam stocks, dimana harga boleh berubah-ubah pada setiap kali urus-niaga, NAV bagi sesuatu unit trust fund hanya dikira pada setiap penutup hari urus-niaga. Jadi NAV sesuatu fund akan disebut-harga dan disiarkan di suratkhabar utama atau halaman web UTMC berkenaan pada keesokan hari urus-niaga.

.

Skim unit trust memberi peluang pelaburan untuk pelabur-pelabur kecil mengakses dengan mudah pelbagai jenis pelaburan yang pada kebiasaannya sukar diakses. Bayangkan kalau kita nak invest secara langsung atau membeli stock dalam sesuatu syarikat ‘blue-chip’ yang besar seperti TNB, Telekom, Maxis dan sebagainya, berapa puluh ribu ringgit kita kena ada untuk membeli satu lot stock? itu belum kira kos broker saham dan lain-lain lagi. Tapi dengan skim unit trust, kita berpeluang melabur dalam stock ni. Bukan setakat satu syarikat malah dalam pelbagai syarikat.

.

 Inilah yg dipanggil kepelbagaian atau “diversification’ yang mana dapat mengurangkan risiko kalau melabur dalam satu portfolio sahaja.

.

Unit amanah juga boleh dianggap sebagai tempat simpanan wang kita untuk jangka masa sederhana atau panjang dengan memperolehi keuntungan tertentu. Terpulang kepada matlamat si pelabur. Jika mahukan sejumlah wang tertentu di akhir tempoh yang dijangkakan, sudah pastilah memerlukan sejumlah wang tertentu untuk dilaburkan bagi mencapai jumlah wang yang dimahukan.

.

Dan ia merupakan satu pilihan yang bagus untuk memulakan perancangan kewangan anda untuk masa akan datang. Jika mahu memupuk sikap menabung mestilah memerlukan matlamat tersendiri. Mustahil jika mahu menyimpan untuk suka-suka tanpa sebab tertentu. Masyarakat zaman kini sudah hilang nilai menabungnya. Wang lebihan yang ada sudah pasti akan "dilaburkan" kepada barang-barang berjenama atau gadjet-gadjet terbaru yang ada di pasaran. Tidak salah untuk membeli tetapi perlulah mengikut keperluan dan keadaan ekonomi diri.

.

Hubungi Unit Trust Consultant Nurul 013-5622874 

No comments:

Post a Comment